top of page

Tel: 0 242 229 42 42

İmar Planı Durum Değişikliği Değer Artışı

BilindiÄŸi üzere 20.02.2020 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 7221 sayılı CoÄŸrafi Bilgi Sistemleri Ä°le Bazı Kanunlarda DeÄŸiÅŸiklik Yapılması Hakkında Kanun'un 12 inci maddesi ile 3194 sayılı Ä°mar Kanununa Ek 8 inci maddesi eklenmiÅŸ ve bu madde ile Ä°mar planı deÄŸiÅŸikliÄŸi ile meydana gelecek deÄŸer artışının hesaplanması ve kamuya ödenmesine iliÅŸkin düzenleme yapılmıştı. Buna göre taşınmaz maliklerinin tamamının talebi ile ada bazında yapılacak imar planı deÄŸiÅŸikliÄŸi sonucunda deÄŸerinde artış olan arsanın artan deÄŸerinin tamamı deÄŸer artış payı olarak alınacağı hükmü  kanuna eklenmiÅŸ ve bu düzenleme 20.02.2020 tarihinde yürürlüÄŸe girmiÅŸti. Çevre ve Åžehircilik Bakanlığı tarafından söz konusu düzenlemenin uygulanmasına iliÅŸkin usul ve esasları belirleyen “Ä°mar Planı DeÄŸiÅŸikliÄŸine Dair DeÄŸer Artış Payı Hakkında Yönetmelik” ise 15.09.2020 tarih ve 31245 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır. Yönetmelikte, taşınmaz maliklerinin tamamının talebi üzerine ilgili idarelerce yapılan plan deÄŸiÅŸikliÄŸi sonucunda meydana gelecek deÄŸer artışının kamuya kazandırılması iÅŸlemleri, plan deÄŸiÅŸikliÄŸine iliÅŸkin baÅŸvuru esasları, kıymet takdir komisyonunun teÅŸekkülü, çalışma ÅŸekli ve karar alması, yetkili kuruluÅŸlarca hazırlanan rapor esas alınarak kıymet takdir komisyonunca hazırlanacak raporu, payın kesinleÅŸmesi, ödenmesi ile bu paya iliÅŸkin diÄŸer iÅŸ ve iÅŸlemlere yönelik usul ve esaslar düzenlenmiÅŸtir.

 

Plan Değişikliği ve Değer Artış Payının Konusu

 

Düzenlemeye göre parsel bazında nüfusu, yapı yoÄŸunluÄŸunu ve kat adedini artıran plan deÄŸiÅŸiklikleri yapılamayacak ancak taşınmaz maliklerinin tamamının talebi ile parsel bazında yürürlükteki imar planının koÅŸullarını deÄŸiÅŸtirmemek kaydıyla sadece fonksiyon deÄŸiÅŸikliÄŸi yapılabilecek ve fonksiyon deÄŸiÅŸikliÄŸi nedeniyle deÄŸer artışı payı hesaplanacaktır.

DeÄŸer artışına konu plan deÄŸiÅŸikliklerinin kabul edilebilmesi için plan ana kararlarını, sürekliliÄŸini, bütünlüÄŸünü, sosyal ve teknik altyapı dengesini bozmayacak ÅŸekilde ve teknik gerekçeleri saÄŸlamak ÅŸartıyla yerleÅŸmenin özelliÄŸine uygun olması zorunludur.

En az bin metrekare ve üzeri yüzölçümüne sahip imar adalarında ada bazında nüfusu, yapı yoÄŸunluÄŸunu, kat adedini, bina yüksekliÄŸini artıran veya fonksiyon deÄŸiÅŸikliÄŸi getiren plan deÄŸiÅŸikliklerinde ihtiyaç duyulan kültürel tesis, sosyal ve teknik altyapının ada merkezine en fazla 500 metre mesafede karşılanması ÅŸartı ile plan deÄŸiÅŸikliÄŸi yapılabilecektir. Bin metrekare altındaki imar adalarında plan deÄŸiÅŸikliÄŸi yapılamayacaktır.

Taşınmaz maliklerinin tamamının talebi üzerine plan deÄŸiÅŸikliÄŸi yapılabilecektir. GerçekleÅŸtirilecek plan deÄŸiÅŸiklikleri sonucunda deÄŸerinde artış olan taşınmazın artan deÄŸerinin tamamı deÄŸer artış payına konu edilecektir.

 

Değer Artış Payının Tespiti

 

Ä°mar planı deÄŸiÅŸikliÄŸi talep edilen taşınmazın mevcut durum deÄŸeri ile imar planı deÄŸiÅŸikliÄŸi sonrası durum deÄŸerlerinin analizi, idare tarafından en az iki yetkili gayrimenkul deÄŸerleme kuruluÅŸuna (SPK’dan yetki almış gayrimenkul deÄŸerleme kuruluÅŸlarından) yaptırılacak olup, yetkili kuruluÅŸların hazırladığı  deÄŸer farkını gösteren rapor  kıymet takdir komisyonunca deÄŸerlendirilecek ve deÄŸer artışı tespit edilecektir.

 

Ödeme Zamanı

 

Hesaplanan deÄŸer artış payı, en geç taşınmazın ilk satışında veya inÅŸaat ruhsatının alımı aÅŸamasında önce Çevre ve Åžehircilik Bakanlığı’na ödenecektir. DeÄŸer artış payı ödenmeyen taşınmazın satışına izni verilmeyecek ve yapı ruhsatı düzenlenemeyecektir.

 

DeÄŸer artış payı, belirlendiÄŸi yıl ile ödendiÄŸi tarih arasında yeniden deÄŸerleme oranı kadar artırılarak uygulanacak olup, süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen deÄŸer artış payı için ise Amme Alacaklarının Tahsili Usulü Hakkında Kanun’da öngörülen gecikme zammı oranında faiz tahsil edilecektir.

 

Değer Artış Payının Dağılımı

 

Çevre ve Åžehircilik Bakanlığı’na ödenen deÄŸer artış paylarının; %25’i büyükÅŸehir belediyesine, %25’i ilgili ilçe belediyesine, %25’i Bakanlığın DönüÅŸüm Projeleri Özel Hesabına, BüyükÅŸehir belediyesi olmayan illerde ise; %40’ı imar planı deÄŸiÅŸikliÄŸini onaylayan idareye, %30’u Bakanlığın DönüÅŸüm Projeleri Özel Hesabına, kalan tutar ise Hazine hesabına aktarılacaktır. Bakanlıkça onaylanan imar planı deÄŸiÅŸikliklerinde ise deÄŸer artışının yüzde 75’i Bakanlığın DönüÅŸüm Projeleri Özel Hesabına, kalan deÄŸer artış payının, büyükÅŸehir belediyesinin olduÄŸu illerde yüzde 15’i büyükÅŸehir belediyesinin ilgili hesabına, yüzde 10’u ilgili ilçe belediyesinin hesabına, büyükÅŸehir belediyesi olmayan yerlerde ise Bakanlık payının dışındaki kalan deÄŸer artış payının tamamı plan deÄŸiÅŸikliÄŸinin yapıldığı yerdeki ilgili idarenin açılacak ilgili hesabına aktarılacaktır.

 

Tapu MüdürlüÄŸüne Åžerh Verilmesi

 

Onaylanan imar planı deÄŸiÅŸikliÄŸi, ilgili idare tarafından tapu müdürlüklerine bildirilecek ve tapuya, taşınmazın deÄŸer artışına tabi olduÄŸu, satışta deÄŸer artış payının ödenip ödenmediÄŸinin sorgulanması gerektiÄŸine iliÅŸkin ÅŸerh konulacaktır. Bu ÅŸerh, taşınmazın ilk satışında veya yapı ruhsat aÅŸamasında deÄŸer artış payı yatırıldıktan sonra kaldırılacaktır.

 

Değer Artış Payına Konu Olmayan Alanlar ve İşlemler

 

Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi 20.02.2020 tarihinden önce belediye, il özel idaresi veya ilgili idarelere baÅŸvuru yapılarak resmi kayıt numarası almış uygulama imar planı deÄŸiÅŸiklik teklifleri bu yönetmelik kapsamına alınmadığından deÄŸer artış payı ödenmeyecektir.

Ayrıca riskli alan ve rezerv yapı ilan edilen alanlarda, riskli yapı bulunan parsellerde ise yürürlükteki planında belirtilen emsale esas inÅŸaat alanının 1,5 katına kadar olan plan deÄŸiÅŸikliklerinde, kamu yatırım ve kamu mülkiyetindeki alanlarda ve mazbut vakıf mülkiyetindeki alanlarda da deÄŸer artış payı alınmayacaktır.

Sonuç Olarak…

 

Düzenleme ile imar planı deÄŸiÅŸikliklerinden kaynaklanan deÄŸer artış payının kamuya kazandırılmasını saÄŸlanarak kamu kurumlarına gelir saÄŸlaması ve bu gelirin kentsel dönüÅŸüm ve altyapı harcamalarında kullanılması amaçlanmaktadır. Ancak kamuoyunda düzenlemenin çevre planlama esasları ve ÅŸehircilik ilkeleri açısından kabul edilemeyecek bir plan deÄŸiÅŸikliÄŸi teklifinin, piyasa deÄŸeri karşılığında kabul edilmesinin önü açılabileceÄŸi, kıymet takdir komisyonlarınca belirlenen deÄŸer artış payını yatıran taşınmaz maliklerinin, kamu yararı gözetilmeksizin istediÄŸi gibi plan deÄŸiÅŸikliÄŸi yaptırabileceÄŸi bir sistemin yasallaÅŸtırıldığı yönünde tereddüt oluÅŸturduÄŸu da görülmektedir.

Bu nedenle düzenleme çerçevesinde deÄŸiÅŸimi talep edilen imar planlarının sadece deÄŸer artış payı ile kamuya saÄŸlanacak gelir olarak deÄŸerlendirilmesi yerine talep edilen imar planının ÅŸehircilik ilkeleri, planlama esasları ve kamu yararı açısından uygun olup olmadığı yeterince irdelenmesi ve özelliÄŸi itibariyle imar planının bütünlüÄŸü genel yapısı, kapsadığı alanın nitelikleri ve çevrenin korunması gibi olgularla birlikte üstün kamu yararı ilkesinin tereddüt oluÅŸturmayacak ÅŸekilde, sosyal adalet ilkesi de dikkate alınarak gözetilmesi önem arz etmektedir. Öte yandan elde edilen gelirin amacına uygun olarak kentsel dönüÅŸüm ve alt yapı harcamalarında kullanılması da kamu yararını bir ölçüde saÄŸlamış olacaktır.

​

Åžirketimiz SPK ve BDDK lisanslı olup, tüm Türkiye genelinde hizmet vermektedir.​

​

  • Gayrimenkul DeÄŸerleme ve Ekspertiz

  • Konut DeÄŸerleme ve Ekspertiz

  • Arsa Arazi DeÄŸerleme ve Ekspertiz

  • Ä°nÅŸaat Seviye Tespit Hizmetleri

  • Gemi DeÄŸerleme ve Ekspertiz

  • Fabrika DeÄŸerleme ve Ekspertiz

  • Makine ve Teçhizat DeÄŸerleme Ekspertiz

  • SGK Borç Taksitlendirme Gayrimenkul DeÄŸerleme ve Ekspertiz Hizmetleri

  • Kentsel DönüÅŸüm DeÄŸerleme ve Ekspertiz Hizmetleri

​​

          Detaylı bilgi için arayınız.

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

Tel: 0 242 229 42 42

bottom of page